2012. december 10.

Pepparkakor / pepperkakor - Svéd gyömbéres keksz

Íme a másik süti, amit évek óta minden karácsonyra elkészítek ipari mennyiségben. Ezt a szép dobozt töltötte meg nekünk Andi néhány évvel ezelőtt pepparkakorral  és azóta a rabjai vagyunk ennek a svéd mézes keksznek. És azóta már én töltögetem meg a dobozt . És még vagy 4 másikat, hogy legyen mivel megkínálni a vendégeket karácsony után is, hiszen nagyon-nagyon sokáig eláll. Emlékszem, volt olyan, hogy októberben találtam meg az előző évben sütött pepparkakorból egy kis doboznyit, jól eldugva a kamrapolcon. Kissé félve nyitottam ki, és amikor nem láttam rajta külsőre semmi furcsát, nem éreztem az illatán semmi szokatlant, akkor meg mertem kóstolni. Mintha 1-2 héttel azelőtt sütöttem volna!


Keresgéltem a neten, hogy valami okosat tudjak írni a keksz eredetéről, és akkor rábukkantam Emese blogjára a Baklavaria Café-ra. Nézzétek meg ti is, érdemes. Sok-sok érdekességet megtudhattok különböző nemzetek konyhájáról ezen az igényesen megszerkesztett blogon. Többek között a pepparkakorról is olvashattok Emesénél. Idézek a bejegyzéséből:

"Érdekesség, hogy Norvégiában és Svédországban karácsony környékén nemcsak eszik, hanem ablakdíszként is használják a gyömbéres kekszeket.

Az Annas pepparkakor (azaz Anna pepparkakorja) az egyik legismertebb és legnépszerűbb márka Svédországban, de 2008 novembere óta, egy belga családi vállalkozás, Annas Pepparkakor néven kezdte el világszerte is forgalmazni. Mára az egyre sikeresebb és egyre jobban terjeszkedő cég terméke közel 20 országban kapható.

A svéd márka honlapját böngészve elolvasható többek között a cég története is, amely szerint minden 1929-ben kezdődött Anna és Emma Karlsson Stockholm Östermalm kerületében található kis pékségében. A testvérek közel 30 éven keresztül sikeresen árulták a gyömbéres kekszüket, a pepparkakort, illetve sok más féle kis kekszet, mindaddig, amíg a 60-as évek közepén el nem adták a Matsson családnak az üzletet. 1978-ban a pékség új helyre költözött, Tyresöbe, egyúttal kibővítve a kínálatukat is új finomságokkal. 2008-ban vásárolta fel a már említett belga Lotus Bakeries nevű cég."



Andi azt írja, hogy egy barátnője az Ikeában vásárolt egy doboz pepparkakort és kapott mellé egy receptet. Andinak nagyon bevált ez a recept, úgyhogy megtanultam tőle és minden évben ez alapján készítem el a sütit.

Hozzávalók:
- 55 dkg liszt
- 30 dkg lágy vaj
- 2 tojás sárgája
- 10 dkg porcukor
- 10 dkg méz
- 1/2 evőkanál őrölt szegfűszeg
- 1/2 evőkanál őrölt fahéj
- 1/2 kiskanál őrölt szerecsendió
- 1/2 kiskanál őrölt gyömbér
- 1 kiskanál sütőpor
- 4 dkg kakaó

A száraz hozzávalókat jól összekeverem, majd hozzáadom a vajat, tojássárgáját és a mézet és alaposan összegyúrom az egészet. Nem kell megijedni, az elején nehezen akar összeállni, de aztán megy minden mint a karikacsapás. Hirtelen besötétedik a tészta a méztől és a kakaótól és könnyedén lehet gyúrni.

Ezután pihentetni szoktam 1 napot - Andi szerint ez a maximum amennyit állnia szabad a tésztának - majd vékonyra kinyújtom, kiszaggatom és sütőpapírral bélelt tepsiben 180 fokon 5 perc alatt megsütöm. Amikor kiveszem a sütőből, még kissé lágy a tészta, de nagyon gyorsan megkeményedik. Amint kihűlt, fémdobozba rendezem és lezárom.


Mindenki nagyon szereti: a család, a barátok, kollégák. Éppen ezért szoktam több adagot sütni. Ajándékba is tökéletes, szépen becsomagolva, esetleg egy kis házi készítésű lekvárral kiegészítve. Mármint az ajándékcsomagot kiegészítve, nem a mézest kell megkenni lekvárral. :)

Mindig marad karácsonyról, nem is kevés, úgyhogy a munkahelyemen az első hetet, a leltározást pepparkakor evéssel szoktuk túlélni. :) Milyen finom is ez a süti egy bögre teával, kávéval, kakaóval! Mindig egy szó jut eszembe róla: melegség. Talán a melengető fűszerek miatt, amik a tésztájába kerülnek.

Süssétek meg ti is!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése